ARBA

Akoestische panelen in klaslokaal met puntdak

Het nieuwe academiejaar ging bij de Brusselse kunsthogeschool ARBA goed van start. De koninklijke academie voor schone kunsten gaf verschillende ruimtes in haar eeuwenoude en iconische schoolgebouw tijdens de zomerpauze een akoestische make-over. Een verademing voor zowel leerkrachten als leerlingen die vaak met twee groepen tegelijk les volgen in dezelfde ruimte. Als kunstacademie koos ARBA daarbij bewust voor de esthetische panelen van Akoestiekfabriek. Maar ook het circulaire verhaal trok hen over de streep. “Het zou schandalig zijn als we in 2025 geen aandacht zouden besteden aan circulariteit”.

De koninklijke academie voor schone kunsten van Brussel heeft haar thuisbasis al anderhalve eeuw in het voormalige Boogaardenklooster in het centrum van onze hoofdstad. Het gebouw van meer dan 14 000 m² ademt geschiedenis en bestaat uit drie vleugels die respectievelijk stammen uit de 17e, 19e en 20e eeuw. Het is een uniek decors voor de kunstenaars in spe die er les volgen. Alleen komt de charme met een grote keerzijde: een verschrikkelijke akoestiek. Giulia Sugranyes, projectleider en docent bij ARBA heeft er haar missie van gemaakt om de oude gebouwen inclusief en toegankelijk te maken en zet akoestiek daarbij hoog op de prioriteitenlijst omwille van de grote impact die het geluid heeft op de studenten en docenten.

Welzijn en comfort voorop

De thuishaven van ARBA beschikt over veel grote ateliers waarin de creatieve studenten les krijgen. Door de omvang van deze ruimtes, volgen verschillende groepen er simultaan les. Dat was volgens docent Giulia omwille van de “verschrikkelijke akoestiek” niet meer houdbaar. “Ik kreeg expliciet de vraag van studenten om van ruimte te veranderen omdat ze zich door het lawaai niet meer konden concentreren. Ook voor ons als docenten was het zeer vermoeiend om zo les te geven.” Het is volgens haar niet te verantwoorden dat studenten vijf jaar lang van maandag tot vrijdag in deze lawaaierige ruimtes les moeten volgen. ARBA liet daarom deze grote ateliers als eerste aanpakken. De andere lokalen in het gebouw zullen gradueel volgen.

“Ik kreeg expliciet de vraag van studenten om van ruimte te veranderen omdat ze zich door het lawaai niet meer konden concentreren.”

Bij ARBA worden onder meer studenten binnenhuisarchitectuur opgeleid. Zij leren om zelf actief na te denken over het geluid in de gebouwen die ze ontwerpen. “Er wordt steeds meer aandacht besteed aan het comfort in gebouwen. Wij leiden toekomstige ruimtelijke ontwerpers op om gevoelig te zijn voor de behoeften van gebruikers, hun comfort en welzijn,” vertelt Giulia. Met de akoestische panelen van Akoestiekfabriek als case study leidt ARBA een generatie architecten op die comfort en welzijn in gebouwen voorop stelt.

“Het is voor ons als docenten heel vermoeiend om les te geven in een lawaaierige ruimte.”

Stijlvolle circulariteit

ARBA is mee met haar tijd en vindt circulariteit in 2025 een vanzelfsprekendheid. De kusthogeschool koos dan ook bewust voor Akoestiekfabriek omdat het een circulair verhaal uitdraagt. Als school willen zij hun studenten het belang van hergebruik meegeven op verschillende manieren. Dat deden zij al met hun ‘recuperothèque’, een bibliotheek voor herbruikbare materialen om maquettes of kunst mee te maken. Daarnaast zetten zij stevig in op recyclage van afval op de school. Door ook voor circulaire akoestische panelen te kiezen, onderlijnen zij hun circulaire overtuiging in de hoop hiermee ook hun studenten en docenten aan te zetten tot hergebruik. “Het zou schandalig zijn als we in 2025 geen aandacht zouden besteden aan circulariteit,” vindt Giulia.

“Het zou schandalig zijn als we in 2025 geen aandacht zouden besteden aan circulariteit.”

Naast de circulaire insteek was ook de esthetiek van de akoestische panelen een doorslaggevende factor om te kiezen voor Akoestiekfabriek. “Wij zijn een kunstacademie dus wij vinden een mooi product belangrijk. Esthetisch kwam Akoestiekfabriek met het beste voorstel.” Akoestiekfabriek maakt akoestische panelen op maat en past het design aan naar de wensen van de klant. Zo maakt het producten die esthetisch precies thuishoren in de ruimtes waar ze terecht komen.

“Wij zijn een kunstacademie dus wij vinden een mooi product belangrijk. Esthetisch kwam Akoestiekfabriek met het beste voorstel.”

Een lokaal product

Dat Akoestiekfabriek een Brusselse onderneming is, was voor ARBA een groot pluspunt. Giulia legt uit dat de Brusselse kunsthogeschool lokale productie hoog in het vaandel draagt.  “Wij kiezen liever voor een kleine, Brusselse onderneming dan voor grote, minder persoonlijke bedrijven”. Door lokaal te kiezen, steunt ARBA bovendien de tewerkstelling in Brussel. Akoestiekfabriek stelt namelijk mensen te werk die minder kansen hebben op de arbeidsmarkt.

“Wij kiezen liever voor een kleine, Brusselse onderneming dan voor grote, minder persoonlijke bedrijven”.

Voor de samenwerking met Akoestiekfabriek geeft docent Giulia een 100/100. “Akoestiekfabriek levert fantastisch werk. Ze werken punctueel en de communicatie verliep efficiënt: niet te veel, niet te weinig, juist goed.” Daarnaast zet Akoestiekfabriek ook haar academische kennis in om optimale resultaten te behalen. Met studies en metingen brengt Akoestiekfabriek de situatie zwart op wit in kaart, zowel voor als na de akoestische ingrepen. “Sigert is gisteren een nameting komen uitvoeren. Daaruit bleek dat het akoestisch comfort met 50% is toegenomen.” Dat heeft niet alleen Giulia opgemerkt, die zelf heel tevreden is met het resultaat. “Ik ben al aangesproken door collega’s die me vertellen dat het lesgeven veel aangenamer is.”

Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen?

Vul onderstaand contactformulier in of geef ons een seintje op:

+32 474 49 75 30
of
info@akoestiekfabriek.be