Akoestische oplossingen: wat is het verschil tussen goede en slechte akoestiek?

Een telefonerende manager, collega’s die snel iets bespreken of zelfs de printer die gewoon zijn werk doet. Bij een slechte akoestiek wordt dit normale werkgeluid al snel uitvergroot en ontstaat er geluidsoverlast. Wist je trouwens dat geluidsoverlast een veelvoorkomend probleem is waar maar liefst 70% van de werknemers last van heeft?

Om je werknemers optimaal te laten werken en presteren op kantoor, moet je als werkgever met prio investeren in een akoestisch gezonde omgeving.

Dat komt jouw personeel én je bedrijf ten goede.

Wat is akoestiek?

Om te begrijpen wat akoestiek precies is, moeten we beginnen bij geluid. Geluid ontstaat door trillingen in lucht. Deze trillingen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld onze stem, het koffieapparaat of de smartphone van je collega, en zorgen voor klank en nagalm.

Akoestiek is dan de wetenschap van geluid en de manier waarop geluid zich gedraagt en verspreidt in een ruimte. Hier gaat het over de relatie tussen enerzijds geluidsabsorptie en anderzijds geluidsreflectie. 

Geluidsabsorptie meet hoe goed een materiaal of oppervlak geluidsgolven absorbeert. Hoe beter het geluid wordt geabsorbeerd, hoe meer het wordt gedempt en hoe beter de akoestiek is in de ruimte.

Bij geluidsreflectie worden geluidsgolven teruggekaatst en niet geabsorbeerd. Hierdoor verspreidt het geluid zich in de ruimte. Bij te veel reflectie leidt dat tot galm en slechte verstaanbaarheid.

Nagalmtijd is de tijd die het geluid nodig heeft om te vervagen, nadat het oorspronkelijke geluid is gestopt. Het is een belangrijke parameter om de geluidskwaliteit in een kantoor of andere ruimte te beoordelen. Bij een lange nagalmtijd blijft het geluid langer in de ruimte hangen voordat het volledig verdwijnt, terwijl een korte nagalmtijd betekent dat het geluid snel afneemt.

Goede akoestiek op kantoor

Of de akoestiek in een kantoor goed of slecht is, hangt af van verschillende objectieve parameters, zoals de geluidsabsorptie en -reflectie. Maar eigenlijk is de ervaring van een goede akoestiek nooit 100% objectief. Er spelen ook steeds subjectieve factoren mee zoals cultuur, gewenning, stressniveaus en persoonlijke gevoeligheid. 

Een goede akoestiek wordt over het algemeen omschreven als aangenaam. Het geluid in de ruimte zit de functie ervan niet in de weg. Met andere woorden, het geluid past bij de functie en de mensen in de ruimte. In een kantoor – zelfs met een goede akoestiek – is het bijvoorbeeld nooit helemaal muisstil en is er altijd wat geroezemoes en geluid. 

Een kantoor met een goede akoestiek heeft weinig galm of echo. Het geluid voelt natuurlijk en aangenaam en draagt bij aan een gezonde en comfortabele omgeving.

 

Wat is slechte akoestiek?

Wanneer er te veel galm aanwezig is in een ruimte spreken we van slechte akoestiek. In kantoren met een lange nagalmtijd kan er een opeenstapeling van geluid ontstaan. Bij een te lange nagalmtijd is het bovendien moeilijker om elkaar goed te verstaan. Dit belemmert de communicatie tussen collega’s en leidt tot vermoeidheid, concentratieproblemen, stress en zelfs gehoorproblemen.

Aan de basis van slechte akoestiek ligt vaak de hoeveelheid harde materialen in het interieur.  Denk maar aan beton, glas, metaal, geverfde baksteen of moderne stuc. In een hedendaags landschapskantoor zijn veel van die materialen talrijk aanwezig. Bureau’s staan in eilandjes bij elkaar, tel daarbij een handvol metalen kasten en kale, lege muren en je krijgt the perfect storm

In kantoren zoals deze wordt geluid amper geabsorbeerd en is de geluidsreflectie enorm. Door die slechte akoestiek spreken mensen vaak luider om zichzelf verstaanbaarder te maken. Voeg daarbij jobs waarin telefoongesprekken en veel onderling overleg vaste prik zijn, en je krijgt erg snel geluidsoverlast.

Verbeter nu de akoestiek op kantoor

Gelukkig kan je de akoestiek gemakkelijk bijschaven. Dat brengt trouwens heel wat voordelen met zich mee. Een goede akoestiek op kantoor is natuurlijk een stuk aangenamer, maar daarnaast wérkt het ook letterlijk gewoon beter.

De vier grootste voordelen van een goede akoestiek op kantoor zijn:

  • Betere concentratie en hogere productiviteit (tot 30% beter)
  • Minder stress en lager ziekteverzuim
  • Betere verstaanbaarheid en meer spraakprivacy
  • Hoger niveau van tevredenheid en motivatie

Zoals je weet, dragen verschillende factoren bij tot de akoestiek in een ruimte. Geluidsabsorptie is daar eentje van. Een goede en aangename akoestiek creëer je met voldoende meubels, accessoires en elementen met een hoge geluidsabsorptie. Denk maar aan gordijnen, planten, tapijten, scheidingswanden tussen bureaus en akoestische (wand)panelen. 

Akoestische panelen zijn een ideale geluidsoplossing voor op kantoor. Je installeert ze gemakkelijk aan de muur of bevestigt ze aan het plafond. Zowel in de kantoorruimte als in vergaderzalen bevorderen deze geluidsabsorberende panelen het welzijn en de productiviteit van je medewerkers.

Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen?

Vul onderstaand contactformulier in of geef ons een seintje op:

+32 479 55 82 84
of
info@akoestiekfabriek.be

Contact?