Kaaitheater in Brussel

Ook op de tijdelijke locatie van Kaaitheater in Schaarbeek werd er gedacht aan de akoestiek

De vaste stek van Kaaitheater, aan het Sainctelettesquare in Brussel, wordt momenteel grondig gerenoveerd. Met hun theaterstukken gingen ze op nomadentocht en konden ze terecht bij verschillende Brusselse zalen. De kantoormedewerkers vonden een tijdelijke plek in de aangrenzende gebouwen van het Schaarbeeks gemeenschapscentrum De Kriekelaar. Akoestiekfabriek ging er op bezoek en sprak met Ann Bollen, coördinatie infrastructuur & gebouwbeheer, over het welzijn van haar collega’s en het belang van goede akoestiek, ook bij een tijdelijk onderkomen. 

 “Het was heel snel duidelijk dat de slechte akoestiek onze werking in de weg ging staan. Er moest iets gebeuren.” 

Op een tijdelijke locatie toch de akoestiek aanpakken? 

ANN: “Zeker. Akoestisch comfort is zó belangrijk voor het welzijn van de medewerkers. Het was ook al heel snel duidelijk dat de slechte akoestiek onze werking in de weg ging staan. Natuurlijk moet je altijd keuzes maken met de middelen die je hebt. Maar dat er een oplossing voor de slechte akoestiek moest komen was duidelijk. We zitten tijdens de lunch met best wat collega’s bij elkaar en dan zijn panelen geen overbodige luxe. Plus: iedereen weet dat verbouwingen uitlopen dus heel tijdelijk zal het niet zijn (lacht).” 

Klik op de foto’s voor een groter beeld

Jullie eigen huis wordt grondig verbouwd. Welke rol speelt akoestiek daar? 

ANN: “Kaaitheater is zelf veel bezig met geluid. Het nieuwe theater wordt een zogenoemde box-in-a-box waardoor het geluid binnen het theater blijft. Het leeft binnen de organisatie. Ook voor de nieuwe open kantoorruimte is aandacht voor akoestiek en geluid noodzakelijk. Daar wordt regelmatig gebeld en gebabbeld. Zelf heb ik niet zoveel last van die omgevingsgeluiden. Maar ik merk wel dat anderen er gevoelig aan zijn. Hoe langer, hoe meer mensen ik met een hoofdtelefoon zie werken.” 

 

Bij het bezoek aan de vergaderzalen bij de tijdelijke locatie stuiten we op een aantal medewerkers. Hoe was de akoestiek in de vergaderzalen? 

Medewerker 1: “Iets eenvoudigs zoals het neerzetten van een glas op tafel veroorzaakte al een luide galm. Zelfs in je eentje telefoneren of videobellen was moeilijk. Mensen aan de andere kant van de videomeeting maakten er zelfs opmerkingen over. Maar nu is het veel beter”  

Medewerker 2: “Er zijn mensen in mijn team die hoogsensitief zijn of lijden aan migraine, dus voor hen was het vreselijk. Ze begonnen ook steeds meer thuis te werken en ook meer dan was toegestaan. Maar ook voor mij was het niet te harden, dus ik kon het niet maken om ze op kantoor te laten werken. Eén vergadering van een uur en mijn hoofd stond roodgloeiend. Voor mij mogen jullie gerust nog bijhangen (lacht). Maar serieus, met de komst van de panelen is het werkcomfort enorm gestegen.” 

Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen?

Vul onderstaand contactformulier in of geef ons een seintje op:

+32 474 49 75 30
of
info@akoestiekfabriek.be

Klinkt goed?
Vraag vandaag nog gratis advies aan.