Geluidsoverlast in de klas: waarom akoestiek belangrijk is voor leraren en leerlingen

Door de installatie van akoestische panelen is het op de vrij basisschool Sint-Paulus een stuk rustiger

Geluid in de klas is een van de grootste bronnen van stress voor zowel leraren als leerlingen. Onderzoek toont aan dat maar liefst 80% van de leraren melding maakt van stress als gevolg van geluid. Een slechte akoestiek in de klas kan leiden tot een toename van het geluidsniveau, wat resulteert in storend gedrag aan beide kanten van het klaslokaal. Deze toenemende stressvolle omgeving kan een negatieve invloed hebben op het leer- en onderwijsproces.

 

Lees ook: het verhaal van schooldirecteur Luc Verbacnk. “Zet maar eens 20 kleuters in een strak afgewerkt klaslokaal. Sfeer verzekerd, maar qua geluid is dat niet te harden”.

Leraren en de impact van geluid

In de klas lijkt stilte vaak een zeldzaam goed te zijn. Maar wist je dat dit voortdurende geluid niet alleen de stem van leraren aantast, maar ook hun gezondheid beïnvloedt?

Stemproblemen

Onderzoek wijst uit dat leraren aanzienlijk worden beïnvloed door geluid in de klasomgeving. Meer dan 65% van de ondervraagde leraren heeft stemproblemen ervaren tijdens hun loopbaan, vergeleken met slechts 1% van de niet-leraren. Bovendien zijn leraren goed voor ruim 16% van de mensen met stemproblemen, terwijl ze slechts 2% van de totale beroepsbevolking vertegenwoordigen.

Stress en hartritme

Klaslokalen met een goede akoestiek hebben een positief effect op de gezondheid. Het plaatsen van akoestische oplossingen kan leiden tot een verlaging van het hartritme met 10 slagen per minuut en het waargenomen geluidsniveau halveren. Deze vermindering van stress heeft voordelen voor zowel leraren als leerlingen en draagt bij aan een ontspannen klasomgeving.

Bij basisschool Imelda in Sint-Jans-Molenbeek werden er in de klas akoestische panelen geplaatst

Leerlingen en de impact van geluid

In het klaslokaal is geluid een onmiskenbare factor die de prestaties van leerlingen beïnvloedt. Ontdek hoe een doordachte aanpak van akoestiek niet alleen de concentratie en precisie van leerlingen bevordert, maar ook een omgeving creëert die uitnodigt tot interactie en leren.

 

Verbeterde prestaties

Goede akoestiek in het klaslokaal verbetert de nauwkeurigheid van leerlingen met meer dan 35%. Het verlagen van het geluidsniveau in de klas draagt bij aan een gezonde leeromgeving en bevordert productieve discussies en groepswerk.

 

Concentratie en leeromgeving

Wanneer geluidsniveaus onder controle zijn, blijft de concentratie van leerlingen consistent. Verbeterde akoestiek speelt een cruciale rol bij het verminderen van vermoeidheid en stress, waardoor een gezonde leeromgeving ontstaat.

 

Goede akoestiek is essentieel

In klaslokalen met slechte akoestiek wordt geluid versterkt, wat leidt tot vervorming van spraak. Akoestische oplossingen zijn essentieel om deze problemen te verminderen en een rustige en comfortabele leeromgeving te creëren.

 

Het aanpakken van akoestiek in klaslokalen is cruciaal voor het welzijn van leraren, het verbeteren van de prestaties van leerlingen en het verminderen van stressniveaus voor iedereen.

Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen?

Vul onderstaand contactformulier in of geef ons een seintje op:

+32 474 49 75 30
of
info@akoestiekfabriek.be

Klinkt goed?
Vraag vandaag nog gratis advies aan.